Friday, February 4, 2011

Kalau Allah berlaku baik

Kalau difikirkan sejenak, kenapa manusia tidak boleh buat sesuka hati dalam hidup mereka, kenapa mereka tidak boleh mengikut hati yang digelumang nafsu, kenapa KITA tidak boleh memperkecilkan hukum, itu semua-nya adalah kerana Allah sangat menyayangi KITA hamba-Nya. Kalau mereka berbuat jahat, bukan merekalah, tapi kita-lah kan, melakukan perkara maksiat, kalau tidak diadili, maka tiada siapa-lah yang mahu menjadi baik. Kalau Allah itu tidak memberi balasan pada kita yang dah buat kejahatan, maka sifat kebaikan manusia itu kemungkinan akan hilang, kenapa kalau kita selalu cakap kalau ditimpa musibah Allah tidak berlaku adil pada kita, kenapa kita mengeluh sebab Allah tidak memberi kesempatan yang elok buat kita. Apa-kah kita ragu? Apakah kita buta hati tapi hanya celik mata, hanya nampak zarah yang nyata, dan tidak nampak apa yang ada disebaliknya?

Kenapa, ibadah kita selalu dibandingkan dengan orang lain. Misalan, "at least aku lagi ok dari dia, aku nih ade jugak solat daripada orang lain yang tak solat langsung". Apakah kita yakin sangat solat kita yang dua tiga kerat itu diterima Allah. Orang yang beriman sentiasa takut yang Allah tidak menerima ibadahnya. Tapi kita, bermegah, kononnya kita lebih baik dari orang lain. Apa yang penting adalah muhasabah diri. Melihat keburukan orang lain sebagai batu loncatan untuk kita lebih baiki diri.

Ya Allah, Maha Suci Allah. Dia lebih tahu apa yang ada di langit dan di bumi. Siapa kita untuk memperkotak-katikkan orang lain. Semoga kita diperkenankan kemaafan di atas segala perbuatan.

No comments: