Monday, August 15, 2011

Mungkin Dah Sampai Limit.

Serius, dari aku kecik sampailah aku dah dewasa, tanya je aku, hampir kesemua dalam dunia ni aku pernah rasa. At least bukan kat dunia pun Malaysia pun ok. Kalau nak diikutkan sejak kecil, semua benda dah tersedia, aku baru cakap nak itu, esok tahu-tahu abah aku dah belikan. Makanan, baju, permainan cakap je, brand apa yang tak pernah aku rasa, tak pernah aku pakai, dan tak pernah aku main. Semua sudah. Mungkin ketika itu, semua benda-benda itu senang dicapai. Tapi sekarang agak susah. Banyak faktor, ekonomi keluarga, mungkin jugak sebab dulu aku di negara lain.

Bila sudah dewasa, aku diberi kebebasan sepenuhnya. Dikalangan kawan-kawan aku, aku lah paling senang untuk diajak keluar, diajak balik malam, diajak tidur rumah orang lain, dan exactra. Hampir setiap hari aku keluar. Belanjakan duit tak tentu arah. Terlalu duniawi.

Tapi sebagai manusia, aku faham, dan aku yakin kamu semua tahu, kita mesti akan sampai pada tahap limit itu. Setiap perkara, perbuatan, semua ada limit, ada had. Dan aku rasa aku dah pun mencapai limit tersebut. Limit untuk terlalu keluar malam, limit untuk banyak tidur, limit untuk banyak makan, limit untuk terlalu bebas. Aku rasa dah sampai limit itu. Kadang-kadang aku rasa bukan sebab aku tua, punca aku sudah tidak lagi seagresif dulu, seaktif dulu. Cuma aku tahu umur 20tahun bagi aku sangat lambat untuk aku mulakan perubahan baru. Rebung dah pun jadi buluh, susah nak lentur. Tapi masih boleh lagi dilentur, kalau dilentur dengan kuat-lah.

Tapi aku masih lagi macam dulu. Tak berubah. Cuma aku rasa, ada sampai tahap tertentu aku perlu berhenti, dan letakkan limit pada sesuatu perkara.

No comments: