Tuesday, January 4, 2011

Apa kena-mengena

Aku pernah sekali rasa dalam hidup aku, kadang-kadang ketika aku melintas jalan, traffic light pejalan kaki dah bertukar menjadi hijau, tapi aku rasa macam kaki aku nih melangkah sangat perlahan, dan aku nampak orang lain macam sangat laju, sampai aku tak dapat melihat mereka dengan jelas, aku blurr. Rasa macam aku di tarik ke alam lain. Rasa macam dorang tak nampak aku tengah melintas, semua pergerakan mereka sangat cepat dan, ntah, macam tak kena.

Kadang-kadang, aku pernah bangun sangat pagi dan duduk atas kerusi dan pandang ke lantai selama berjam-jam tanpa buat apa-apa, tak dengar apa-apa pun disekeliling aku. Rasa macam aku kena pukau, tak boleh alihkan pandangan walaupun aku tahu ada orang di sebelah aku. Cuma aku terlalu berat nak menoleh. Then, aku simply terus masuk shower dan duduk bawah shower yang dibiarkan terbukak berjam-jam sampai kecut badan aku. Tapi tak fikirkan apa-apa pun, hanya akan sedar setelah berjam-jam lamanya dalam tuh. Dan apa yang aku tahu lepastuh aku mesti demam.


Pernah rasa tak bila ada orang tengah bercakap kamu respon tapi kamu tak tahu kenapa kamu tiba-tiba respon sedangkan otak kamu tak dengar sangat apa yang orang lain cakap-kan. Tapi tiba-tiba kamu aku senyum dan angguk. Sebab tuh lah agaknya kawan-kawan aku bengang dengan aku. Aku buat-buat respon padahal tak dengar pun apa yang mereka perkatakan.


Tapi aku selalu, selalu, rasa macam sekarang ni. Mengantuk dan letih yang amat sangat. Walaupun aku tak berbuat apa-apa sehari suntuk. Ubatnya hanyalah tidur.

Selamat malam, aku bosan, bosan dan bosan.

No comments: