Tuesday, January 11, 2011

Tersungkur dalam Kemarahan


Marah, semua orang nak kalau boleh. Tapi aku paling tak suka bila aku marah. Aku tak tahu dari mana aku belajar untuk marah sekarang ini. Aku jarang marah, atau tidak pernah marah langsung dulu. Kadang-kadang aku rasa ini lah dugaan. Hati tidak tenang, masih ada silap disana dan sini, dan itu rasanya banyak timbum sikap-sikap negatif dalam diri.

Seriously, aku tak suka marah. Tapi, Islam itu sendiri telah memberi jalan peneyelesaian terhadap situasi ini.

Sabda Nabi SAW “Apabila seseorang kamu marah dalam

keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring”

(Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

“Sesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwudhuk”

(Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

“Ketahuilah sesungguhnya kemarahan adalah bara yg marak menyala di dalam hati anak adam”

(Hadith riwayat Ahmad & Tarmizi)



click to enlarge


No comments: