Sunday, April 17, 2011

Kalau aku ditanya dalam essay bentuk begini.

The most valuable thing in this life is friendship. agree? discuss?

Aku tahu soalan nampak senang, memang senang, tapi memerangkap, sebab soalan sebegini akan drag pelajar untuk menulis dengan panjang. Makin panjang esei kita, makin banyak kesalahan dilakukan, dan makin banyak penolakan markah berlaku.

Tapi bagi aku, aku akan pilih topik ni. Sebab aku jenis seorang penulis yang menulis kerana emosinya. Esei aku tidaklah hebat, mungkin sangat banyak kesalahannya, tapi di bawah ini adalah hasilnya, kalau ada salah sila betulkan. Aku dah lama tak menulis esei BI. So mungkin banyak yang direct translation.

In this situation, for me a lot considerations can be done. You can choose to agree, disagree, or might be as well being like Switzerland, always being natural. But I do understand in this situation, you only can be agree or disagree, being both is not permitted.

Perempuan A: cik afiqah, sekrang kita dah boleh mulakan.
Diri aku: alamak, time aku tengah ade mood nak mengarang lah, tiba-tiba kena stop( dalam hati)

*oops, I'm really sorry, I have and need to go for a while. To be continued.


No comments: