Wednesday, April 13, 2011

Link kepada seorang kawan.

Aku ada singgah sekejap ke blog seorang kawan ini, lantas aku terbaca satu luahan hatinya berkaitan perubahan yang sudah dialaminya. Aku tak kata aku faham kondisi dia, tapi memang aku alaminya, ianya agak susah.

Berkaitan hal itu, memang bila kita berubah pada sesuatu yang sebegitu, orang lain tidak akan selesa, umpama mereka melihat apa yang mereka lakukan adalah satu kesalahan yang besar pada pandangan kita, walhal kadang-kadang apa yang kita nampak tidak kena itu, kita hanya berniat untuk mereka juga diberi jalan yang betul. kan?

Tapi seperti disalahertikan, kononnya kamu sudah tidak ada relevannya lagi untuk bergurau senda seperti biasa, dan mereka merasakan limit itu bila bersama dengan kamu. Mereka macam takut-takut, dan tidak berapa gemar. Sebab bagi sesetengahnya, mereka yang berfikiran agama ini sepert "bajet bagus" padahal buat dosa jugak. Pemikiran yang telah ditanam sekian lama. Aku tidak lihat sebegitu, aku pernah bergaul dengan orang yang lebih tinggi lagi ilmunya dan mereka memang boleh bergurau dan kadang-kadang lebih terbuka.

Mungkin mereka merasakan perubahan drastik pada diri kamu, tapi lama-lama mereka akan terima. Kawan selalu menerima kawannya bila berubah lambat laun pun. Perbuatan kamu itu betul bila mendoakan mereka untuk melihat sisi cerahnya, ingatlah kita memang perlu doakan untuk diri sendiri, tapi doa dari seorang kawan untuk kawannya sangat makbul. InsyaAllah.

p/s : kalau ada perkataan yang tidak betul, salah silap harap dimaaf ye.



No comments: