Thursday, November 11, 2010

very in the morning

I woke up early today. I mean really early. It's 4 o'clock My eyes just "pop out" and all of a sudden my fingers running to the keyboard and starting to type the word F A C E B O O K. Without I knew any idea why my fucking head eventhogh in keadaan "mamai-mamai" but I still want to log into that account. ( my dreams; prankly speaking, I really dreaming of about having a blog-typed-in-english. Mungkin aku akan biasakan diri dengan pelbagai jenis buku dalam bentuk penulisan Inggeris). Aku masih belajar. Sila betulkan saya, jika saya salah.

Aku masih dalam proses pembelajaran, apa-apa sahaja. Semuanya aku perlu belajar, bukan hanya untuk dapat flying colors untuk peperiksaan atau lulus peperiksaan. Tapi lebih dari itu. Aku kadang-kadang agak tersedar, terutama pada waktu nak dekat-dekat exam. Aku memang suka baca buku. Apa-apa jenis buku, pengecualian untuk novel melayu yang cintan-cintun ye, aku memang tak dapat bertoleransi dalam hal ini. Tapi apa yang aku nak cakap adalah, kadang-kadang aku bukannya belajar perkara yang masuk exam pun. Aku lebih suka baca benda yang tak ada kena mengena pun dengan exam, dan bila aku tersedar aku tak usik pun tajuk-tajuk dalam syllabus pembelajaran itu yang membuatkan aku terpaksa "study" pada saat-saat terakhir. Aku tak pernah percaya yang study pada saat akhir boleh ingat-la apa yang di baca tadi, ya jika kamu tidak beras panik pada ketika sebelum peperiksaan, tapi tidak kalau secara tiba-tiba ada salah seorang dari rakan anda mula bertanya,"wei, macam mana nak cari alpha untuk statistic eh?", masa th baru kau tahu cetek atau tak pengetahuan kau pasal exam yang kau nak ambil tu. Mulalah kau rasa panik dan suddenly kau blank. Inilah kehidupan.

Tapi bagi aku, aku tak dapat jawab soalan peperiksaan sebab knowledge yang banyak dalam otak aku, bukan-lah knowledge untuk jawab pepriksaan. Pagi-pagi lagi aku dah terfikir, kenapa aku masuk universiti kalau tak mahu belajar perkara yang ada dalam syllabus. Kau nak mampus. Kalau kau pandai macam Rancho Syamaldas Chachad dalam cerita 3 idiots boleh lah kau nak belajar benda lain yang bukan dalam syllabus. Tapi otak pun tak ok nak belajar benda lain. Teruskan bermimpi sahajalah, afiqah oi. Mungkin jiwa dan diri aku tiada disini agaknya.


Apa-apa pun, cubalah belajar untuk ikut aliran. Janganlah buat aliran sendiri. Aku rasa aku nak stop jadi seorang yang suka sangat against the nature. Inilah masanya untuk kau ikut tunjuk ajar orang, kalau kau nak berjaya.


7:53 a.m

my roomate : kenapa awak asyik , baring depan laptop sahaja, bangun tidur terus bukak laptop, tak gerak-gerak dah dari katil?

Di Balik Hujan : Dalam hati - Jangan kau nak kesah lah pasal hidup aku. Dahla pulaukan aku nak sampai 2 minggu dah. Suka hati aku lah nak gerak atau tak. Bukan nya aku tak study.

Kadang-kadang aku geram jugak orang macam ni. Nasihat dalam perli. Aku tak suka. Kau expect macam kau baik dah sebab kau bagi free advice. Oh com'on. Aku tak makan lah. By the way aku sedar aku nih macam ni. Aku lebih terima kalau orang bagi nasihat in jokes.



No comments: